Det ondes problem

Psalms 91, 92 bible page

Etter et år med trosforsvar på bibelskole har jeg tenkt at den store apologetiske utfordringen som er «det ondes problem» er ganske lett å svare på. Jeg vet hvor det onde kommer fra, jeg vet hvorfor det onde er her og hvordan det onde en dag kommer til å bli helt borte. Jeg kan også si at ondskap finnes og at det er feil og ikke hvordan Gud tenkte at verden skulle være. Det er heller ikke slik at Gud bare har stått og sett på, men han sendte sin enbårne sønn for å lide og dø på et kors. Jesus har følt smerte og vet hvordan vi har det. Han var 100% menneske og kan sette seg i vårt sted.

Det logiske argumentet for at Gud ikke finnes fordi ondskap finnes holder heller ikke mål.

P1. If an omnipotentomnibenevolent and omniscient god exists, then evil does not.

P2. There is evil in the world.

C1. Therefore, an omnipotent, omnibenevolent and omniscient god does not exist. (https://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_evil)

Det er ingenting som sier at Gud og ondskap ikke kan eksistere samtidig. Det er heller ingenting som sier at Gud ikke kan ha en grunn til å la ondskap eksistere.

Men så skjer det noe i livet som gjør at alt det ovenfor ikke har noen betydning. Et barn eller en ung forelder dør, kanskje er det mange som har bedt om helbredelse. «Jaja, men Gud er ingen brusautomat, du kan ikke bare bestille helbredelse i bøte mot bønn.» Eller er kan man ikke det på en måte?

Det er blant annet disse versene som gjør det vanskelig synes jeg:

Derfor sier jeg dere: Alt dere ber om i bønnen, tro bare at dere får det, så skal det bli gitt dere. (Markus 11:24)

Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. (Matteus 7:7)

Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder. De skal tale med nye tungemål. De skal ta slanger i hendene, og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. På syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet. (Markus 16:17-18)

Det eneste som trengs virker det som er tro. Og har du bare tro som et sennepsfrø kan det flytte fjell (Matteus 17:20). Likevel skjer det ingenting. Gud gjør ingenting, hvert fall ikke det jeg vil at han skal gjøre. Han kan bare si ord og det vil skje.

Jeg vet at Gud elsker meg mer enn jeg kan forestille meg. Jeg vet at Gud bare vil det beste for meg. Jeg vet at fikk han bestemme fra starten av skulle aldri syndefallet skjedd. Så det må være en annen grunn enn at han ikke vil, eller kan, for så vidt.

Det som føles provoserende er hvis du ber gjentatte ganger og har tro på at Gud vil helbrede fordi det har du lest flere steder i bibelen at han gjør, og så finner du ut etterpå at det ikke kom noen helbredelse. Da kan det føles som at Gud ler deg opp i ansiktet når du leser: «Derfor sier jeg dere: Alt dere ber om i bønnen, tro bare at dere får det, så skal det bli gitt dere.» Du kan føle deg lurt. Visste ikke Gud hele tiden mens du ba at han ikke kom til å gjøre det du ber om?

Likevel er jeg sikker på Guds vilje er bare god og at det på ingen måte er din feil hvis bønnesvaret ikke kommer.

Så la oss derfor, da vi har en så stor sky av vitner omkring oss, legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og løpe med tålmodighet i den kampen vi har foran oss, med blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender. For å oppnå den gleden som ventet ham, led han tålmodig korset, uten å akte vanæren, og har nå satt seg på høyre side av Guds trone. Ja, gi akt på ham som utholdt en slik motstand fra syndere, for at dere ikke skal gå trett i deres sjeler og bli motløse. (Hebreerne 12: 1-3)

Publisert under Tro

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s